יום רביעי, 8 בפברואר 2012

כמה מילים על אסטרטגיה שיווקית וביטוי אישי אותנטי


בפוסטים הקודמים התייחסתי לשאלה איך לדייק את הכוונות שלנו ולתרגם אותן לעשייה שיווקית בשטח. לא ציינתי את המונח "אסטרטגיה שיווקית" כי יש משהו במילה הקצת מלחמתית הזו שאני לא כל כך מתחברת אליו, אבל בעקבות דיון עם קולגות בפייסבוק עלו לי כמה תובנות בקשר לעניין:

אז קודם כל חשוב להבין שהמילה אסטרטגיה, על אף שהיא "כבדה" ואולי מאיימת על חלק מאיתנו, היא בסך הכל ביטוי ל"פעולה מתוך כוונה". העובדה שאנחנו יוצרים תוכנית ומתווה לפעולה, לא סותר את הספונטניות הטבעית שלנו - כל עוד התוכנית הזו נובעת ישירות מהשאיפות האותנטיות שלנו ומשקפת אותן. לב העניין בבניית אסטרטגיה שיווקית הוא להיות במודעות לגבי מה שאנחנו בוחרים לעשות ולא לעשות, במקום להיסחף עם גלים אקראיים ולזפזפ בין טרנדים למיניהם שבכלל לא מבטאים את מי שאנחנו, את הערכים שלנו ואת המסר שאנחנו רוצים להעביר לקהל.

לפעמים שפע ערוצי השיווק הקיימים והאופנות המתחלפות בתחום, יכולים לגרום לנו לעשות פעולות מסוימות רק כי עכשיו הן "חמות" וכולם מסביבנו (קולגות וגורואים) אומרים שזה חובה...
אבל האמת היא שלא כל פעילות שיווקית מתאימה לכל סוג של עסק, ובוודאי שלא לאישיות של כל בעל עסק, למיתוג שלו, לקהל היעד... ולכן אנו זקוקים לאסטרטגיה - שהיא למעשה בחירה נבונה ומושכלת של מה שאנחנו רוצים ליישם מתוך כל האפשרויות העומדות לרשותנו. היא המצפן שלנו, שמכוון אותנו לדבר הנכון שאליו התכוונו מלכתחילה ושאותו אנחנו באמת רוצים לבטא. בחירה של פעולות שיווק שאיננה באה מתוך חשיבה רחבה יוצרת לרוב תסכול גדול, כי אנחנו משקיעים זמן וכסף אבל לא רואים תוצאות... ובנוסף נפגעת אצלנו התחושה שאנחנו יודעים מה טוב בשבילנו ונאמנים לעצמנו.

אמנות בניית האסטרטגיה השיווקית כוללת גם התבוננות ממבט על וגם ירידה לפרטים הקטנים. למשל, אנחנו יכולים להחליט החלטה כללית שחשוב לנו להפריד בין האישיות העסקית שלנו לאדם הפרטי שאנחנו, או דווקא להיפך - שחשוב לנו להציג לעולם את האינטגרציה המפרה ביניהם.
בתוך זה נוכל לקבוע לעצמנו תוכנית פעולה ספציפית, ולהחליט באילו מקומות וקהילות חשוב לנו להיות נוכחים, מה התדמית שחשוב לנו ליצור, מה המסרים המרכזיים שחשוב לנו להבליט, באיזו שפה אנחנו בוחרים לדבר, באיזה סגנון הכי נכון לנו לפנות לקהל שלנו... ולבחור מספר ערוצי שיווק שבהם נפעל במקביל מתוך אותה אווירה. בשטח נוכל להיות ספונטניים ככל שנרצה, ולשדר מסרים אמיתיים שבאים "מהבטן" - כי האסטרטגיה שיצרנו תואמת את מי שאנחנו ואיננה משהו שאנחנו עושים "כי ככה צריך".

כמה נקודות שיכולות לעזור לנו לבנות אסטרטגיה מתאימה בצורה טובה ויסודית:

1. רצוי להכיר ולהבין את הכלים וערוצי השיווק השונים, אופן הפעולה והיתרונות של כל אחד מהם.

2. אחרי שבחרנו אסטרטגיה, יש ליישם אותה בהתמדה - עד שהמסר שלנו ייטמע בתודעת הקהל ונתחיל לראות פירות.

3. בכל פעם שאנו שומעים על ערוץ שיווק חדש ומדליק, עלינו לשמור על איזון בין פתיחות מחשבתית והתלהבות בריאה, לבין בחינה של הערוץ הזה לאור האסטרטגיה שקבענו לעצמנו, וזהירות מפתרונות שיווקיים של "זבנג וגמרנו" שהם אולי מפתים אך לא תואמים את האסטרטגיה שיצרנו.

אז בהצלחה במשימה...
שלכם, תמר ענבר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה